in

5 признака за това, че прекалявате със солта

За съжаление, в природата няма полезна сол. Дали тя е кашерна, розова хималайска, морска, фермерска, лавандулова… всеки ароматен и привлекателен подвид на солта съдържа 40% натрий. Може да прозвучи като противоречие, но без сол не можем. Тя е нужна за функционирането на клетките, за мисловния процес, за работата на някои органи, в това число и сърцето. Понеже човекът е единственото същество, което се поти, заедно с течността, губим и натрий. Затова при тежка физическа работа или в горещо време, се нуждаем от сол в по-големи количества. Друг е въпросът, че през последните 30 години, консумацията на сол е нараснала от 4 грама до 15 грама на човек на денонощие. За сравнени – една чаена лъжичка е 5 грама. Освен солта, която добавяме в храната, натрият се прокрадва в организма по още много пътища. Всяка готова или обработена храна съдържа голямо количество сол. Следете етикетите в магазина. Ако там пише, че продуктът съдържа 5% или по-малко сол, се смята, че това е ниско съдържание. Ако процентите са 20 и повече – солта е много.

Как да разберем дали прекаляваме със солта?

1. Постоянна жажда

С острото чувство на жажда тялото сигнализира главния мозък, че се нуждаете от повече течности, които да компенсират натрупания натрий.

2. Отоци

Когато в кръвта се съдържа прекалено много натрий, водата в клетките се задържа, като образува отоци и подуване, особено в областта на корема и в пръстите.

3. Главоболие

Спомнете си случай, когато без никаква причина – магнитни бури, махмурлук или настинка, започва силно да ви боли главата. Повечето сол в храната може да доведе до разширяване на кръвоносните съдове в мозъка, което е болезнено.

4. Задържате килограми

Ако отдавна сте изхвърлили от храната си всичко вредно и спортувате редовно, но килограмите не намаляват, виновник за това може да е натрупаната в клетките сол. Когато изчислявате калориите на храната, изчислете и съдържанието на сол.

5. Вкусът на обикновената храна се променя

Прекомерната употреба на сол може да промени чувствителността на вкусовите рецептори. Получава се така, че колкото повече сол добавяте, токова по-вкусна ви се струва храната.

Как да намалим употребата на сол?

1. Ограничете употребата на „солената шестица“

Американската асоциация по сърдечни болести определя група от 6 храни, които са най-голям доставчик на сол за организма. Това са хлябът, замразените месни полуфабрикати, бургерите и сандвичите, пицата, супите в консерва и печеното пиле.

2. Открийте готвача в себе си

Храненето навън е най-бърз начин да повдигнете нивото на натрий в кръвта си. Старайте се да приготвяте храната си у дома, където можете да контролирате количеството на солта.

3. Мийте зеленчуците

Ако в обичайния си живот не можете да избегнете консервираните храни, купувайте такива с ниско съдържание на сол. Измийте под течаща вода зеления фасул от буркан или консервирания грах. Така ще отмиете излишната сол.

4. Търсете нови вкусове

Когато готвите, експериментирайте с вкуса. Това може да се постигне и без сол, само трябва да смесите няколко подправки и да добавите оцет или лимонов сок.

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Какво печелим, когато хапваме ленено семе?

Светлана Василева срещу Зорница Линдарева