in

10 признака, че стресът ти идва в повече

Стресът е неизбежна част от целия ни живот. Добре разпознавате признаците на стрес, тези, които започват точно преди голяма презентация на работното място или в мига, преди да получавате новини, които са или невероятно добри, или невероятно лоши. Но какво се случва, когато този стрес се увеличава и увеличава, докато ние просто се надяваме той сам да изчезне? Какво се случва, когато се озовем в порочен кръг, когато стресът се превръща в такава част от ежедневието ни, че започва да става почти непоносим?

Съществуват редица признаци, че нивото на стреса просто излиза извън контрол и някои от тях са неща, които дори не са свързани с него.

 

Стискате зъби

Това се нарича бруксизъм, а повечето хора, които го правят, го правят в съня си. Според проучване, вероятността някой, който стиска зъбите си, да е пряко свързана с неща като емоционална нестабилност и стрес е много голяма. Изненадващо, това не е просто човешка корелация, а същите констатации са потвърдени при плъхове.

Бруксизмът не е много ясна диагноза, но го свързват с неща като емоционален стрес, безпокойство, гняв, чувство на неудовлетвореност или силно конкурентен характер. Те също така казват, че за някои това е стратегия за оцеляване, която помага да се съсредоточи вниманието в намиране на решение, което от своя страна може да навреди не само на вашите зъби, но и на челюстта.

Ако не сте сигурни дали стискате зъби през нощта или не,  трябва да обърнете внимание на някои неща, когато сте будни.  Това включва неща като персистиращи главоболия, болки в ушите и болка в челюстта. Онези, които са склонни да стискат зъбите си през нощта, също може да се окаже, че редовно стискат зъбите си и през деня, въпреки че е по-рядко.

 

Имате проблеми, докато учите нещо ново

 

Всички сме имали такъв момент. Опитваме се да научим нещо ново и просто не можем да се концентрираме. Независимо дали става въпрос за натиск, за изпълнение или някакъв друг вид външен стрес, има много реална и много биологична причина, която стресът може да смущава способността ви да се учите и помните.

Изследователи от Медицинската школа на UC Irvine са разгледали точно какво се случва в мозъка по време на краткосрочен стрес (това е стрес, който трае само няколко часа). Те открили, че острият стрес освобождава молекулата, наречена кортикотропин, която пречи на процеса на учене. Ученето (и паметта) се изпълнява в част от мозъка, наречена синапсис, и когато се пусне кортикотропин, той пречи на способността на синапсите да общуват и събират спомени: т.е. учене. Стресната молекула всъщност унищожава структурите, които ни позволяват да учим нови неща, а структурите се възстановяват само когато стрес хормонът бъде премахнат.

Установено е, че дългосрочният стрес има някои доста обезпокоителни ефекти и върху други части на мозъка. В проучване е установено, че областта на мозъка, която е инструмент в способността ни да учим (хипокампуса), е особено чувствителна към наличието на съединение, освободено от тялото в отговор на стресови ситуации. Глюкокортикоидите се освобождават като жизненоважна част от реакцията на стрес или борба със стреса и от една страна ни позволяват да оцелеем. От друга страна обаче, хроничният стрес и дългосрочното повтарящо се освобождаване на тези молекули е показало, че компрометира структурата на хипокампуса и прави по-вероятно тези структури, които ни позволяват да учим, да страдат. Смята се, че същите тези структури могат да се възстановят, но продължителните хормони на стреса могат да преструктурират мозъка за невероятно дълго време, което ни въздейства месеци и дори години.

 

Развивате слухови и словесни халюцинации

Синдромът на експлодиращата глава звучи ужасно и в момента, в който се случи, може да бъде опасно. Това е технически термин за чуване на оглушителен звук – обикновено нещо като изстрел или звук от гръмотевици – когато вие се отправяте към съня си. Въпреки че няма физическа болка, свързана с него, той може да предизвика всички видове проблеми, които дори включват повишена тревожност около времето, когато се очаква да спите. Това се случва с жени, повече отколкото с мъжете и това е по-често срещано сред хората на възраст над 50 години. Също така е свързано с високи нива на стрес, въпреки че не сме напълно сигурни защо точно това се случва с някои хора.

В проучване, направено от изследователи от Университета във Виена и Университета Дънъм, наличието на словесни халюцинации също е свързано с високи нива на стрес и тревожност. Това е определено като чуване на „чужди“ гласове, които казватвсякакви неща, най-често свързани с най-големите стресови фактори на човека. Според проучвания, извършени от доброволци, вербалните халюцинации се увеличават по времена повишен стрес и тревожност, а много от тях съобщават, че емоционалното бедствие съществува преди халюцинациите и не е причинено от тях. Много от тях съобщават за повишени нива на стрес и тревожност непосредствено преди и по време на халюцинациите, а за някои те допринасят за чувства на стрес, социална тревожност и депресия.

 

Вашите алергични атаки са по-сложни

Ако страдате от алергии, шансовете да познавате предупредителните знаци и от какво са алергиите ви, са големи. Оказва се, че ако изпитвате алергична атака, която е по-тежка, отколкото сте свикнали, част от това може да се дължи на нивото на стрес.

Изследователите установяват, че първоначалните алергични реакции са по-тежки при хора, страдащи от високи нива на стрес, но също така откриват, че тези реакции са склонни да продължават по-дълго и са много по-лоши. Проучването разглежда доброволците, които са имали анамнеза за различни алергии и след това сравнява реакцията на организма с алергени в случаи на нисък стрес и висок стрес. Хората, които са подложени на тестове (които включват не само излагане на алергени, но и дейности с висок стрес, като четене на глас и 10-минутна реч), и са по-притеснени за своето състояние, имат два пъти по-лоши резултатиот тези, които са спокойни. Групата с висок стрес продължила да има алергична реакция в продължение на няколко дни, докато не-стресовата група се възстановила по-бързо. Така колкото по-дълго ви държи стресът , толкова по-дълго и по- мощно реагира тялото ви –на това му се казва алергична реакция.

 

Преяждате и наддавате тегло

Стресът има странна връзка с хранителните ни навици. Според Харвардското медицинско училище, краткотрайният стрес спира желанието ни да ядем поради освобождаването на хормон, наречен кортикотропин. Това, заедно с освобождаването на епинефрин, стартира реакцията ни за борба или полет и отхвърля всичко, което ще ни попречи, включително и желанието ни да ядем.

Обикновено нашите реакции на стрес изчезват, когато причините за стреса изчезнат. Но ако причините не изчезнат, тялото ни реагира по различен начин с отделянето на кортизол. Вместо да потиска всяко желание, което не се счита за жизненоважно за нашето непосредствено оцеляване, кортизолът увеличава нашата мотивация. Това, за съжаление, увеличава мотивацията ни да ядем и колкото по-високо ни достигат нивата на кортизола, толкова по-мотивирани сме, съответно толкова повече ядем.

Дори когато кортизолът ни тласка към храната, е установено, че ние (т.е. по-често жените, отколкото мъжете) обикновено се обръщаме към определени видове храна. Ние ги наричаме „приятни“ храни и те са тези, които обикновено са с високо съдържание на мазнини и захар. Храните с високо съдържание на мазнини и захар действително действат на мозъка, за да противодействат на някои от най-лошите чувства на стрес, като предоставят облекчение, което е само временно. В крайна сметка, продължителният стрес ни подтиква да търсим облекчение, свързано с храната и ни кара да трупаме килограми – особено когато се комбинират с други последици от стреса, като липса на интерес към упражнения, безсъние и желание да пием повече алкохол.

 

Често въздишате

Ние всички въздишаме и всъщност го правим по-често, отколкото си мислим (може би го правите няколко пъти само докато четете тази част от статията.) Учените знаят, че някои емоционални състояния, като стреса, водят до по-често въздишане … но не са сигурни защо.

Смята се, че въздишаме около десетина пъти на час и обикновено не знаем, че го правим. Всичко това е свързано с малки торбички, които линизират повърхността на нашите бели дробове, наречени алвеоли. Тези торбички контролират абсорбцията на кислород и отделянето на въглероден диоксид, но понякога те се сриват. Въздишането обръща торбичките, а нещата се движат според нуждите ни. Това е фундаментална биологична функция, която е свързана с набор от неврони и пептиди в мозъка и науката подсказва, че без въздишките дробовете ни малко по малко ще се сринат … но това, което все още не знаят, е защо хората въздишат повече, когато са подложени на стрес ,

Авторите на изследването потвърждават връзката и също така предполагат, че може да има нещо общо с освобождаването на мозъка от невропептиди, което да доведе не само до емоционално освобождаване, но и до освобождаване на дишането. Не е сигурно, но казват, че има определена връзка между високите нива на стрес и по-честите въздишки.

 

Имате случаи на изпускане

Стресът и разсейването вървят ръка за ръка и според д-р Суаник стресът прави невъзможно да се съсредоточите върху това, което се случва около вас, както бихте могли, ако не мислите за това, какво причинява стреса ви. Твърде много стрес всъщност причинява неща като загуба на периферно зрение и може също така да промени това, което се случва в мускулите ви. Мозъкът ви може да дава указания въз основа на вашето нормално състояние на почивка, ако стресът прави вашите мускули стегнати и напрегнати, вие ще сте тромави, и мозъкът и тялото ви започнат да изпращат сигнали.

 

Развивате редица кожни проблеми

Има много неща, които не са ясни за това, как нашата кожа отразява това, което се случва вътре в наси всъщност има цяла област на обучение, посветена на нея. Нарича се психодерматология, а според Харвардското медицинско училище и експерти от Бостънския медицински център „Бет Израел Диаконе“ много кожни проблеми и оплаквания имат психологически компонент. Има технически термин за кожни проблеми, които се влошават и от стрес (и други емоции): психофизиологични.

Хормоните и веществата, освободени от тялото в състояние на стрес, могат да повлияят на кожата по огромен брой начини. Ако сте в състояние на висок стрес, физическите рани и увреждания на кожата ви ще се лекуват по-бавно, отколкото обикновено. Високо стресираните хора вероятно ще открият, че кожата им е по-чувствителна към болезнени стимули като горещи и студени, а стресът може също да доведе до състояния като поява на псориазис, акне, обриви, розацея и екзема. Косопадът и алопецията на състоянието на кожата също са свързани с периоди на висок стрес в живота, особено тези, които трябва да се справят с катаклизмите в семейните отношения. Също така може да се окажете, че страдате и от хронична суха кожа, тъй като е установено, че стресовите хормони оказват отрицателно влияние върху естествения баланс на влагата на кожата.

Имате повече лоши сънища

Идеята, че лошите сънища и упоритите кошмари са знак за стрес може да звучи малко като клише, но това е абсолютно вярно.

По едно време се смяташе, че преживяванията на травматични събития в кошмарите служат като нещо на емоционално освобождаване на мозъка ви. Оказва се,  че хората, които са имали редовни кошмари, са били по-склонни да страдат от безпокойство, докато са били будни и когато изследователите се опитали да използват излагането на смущаващи образи, за да насърчат доброволците да научават повече за кошмарите, те открили, че тези,които са имали лоши сънища, като стрес и тревожност са в събуждащите моменти.

Тревожните и стресирани хора са по-склонни да се събудят в средата на лош сън, като го притискат в паметта, а други хора може да не се събуждат и просто да забравят стрес-сънищата си. Също така не е нечувано за хората да преживяват лоши сънища толкова често, че да започнат да се намесват в ежедневието им и да, има име за това – Кошмарното разстройство. Нарича се „Сънна тревожност“ и е по-често при момичета или жени. Докато кошмарите обикновено стават по-рядко срещани, когато стареете, често те  са свързани с високо, хронично състояние на стрес.

 

Чувствате се като хазартна личност

Хазартът може да има няколко форми и не означава просто да спечелите в казиното. Това може да включва неща като лотарийните билети, а някои проучвания са установили, че за тези, които са склонни да играят хазарт (или които имат проблем с хазарта), стресът може да усложни онези призиви.

 

Когато страдате от хроничен стрес

Смятате стреса за добър? Ако страдате от тези симптоми, това може да означава, че стресът в живота ви се превръща в проблем, който пречи на способността Ви да функционирате нормално. А ако това е така, какво правите?

 

Има някои неща, които могат да помогнат и те  включват задаване на ограничения върху изискванията, които поставяте върху себе си, споделяйки чувствата си с близки приятели или членове на семейството,  припомняйки си, че се опитвате да поддържате позитивна перспектива, когато е възможно. Ангажирайте се с една дейност, която ще подобри общото ви здравословно състояние, като например кратка разходка по време на обяд или прекъсване на втората чаша кафе сутрин. Те предлагат също и някои техники за релаксация, които да ви помогнат да постигнете по-добър нощен сън и да споделите ако стресът пречи на ежедневието ви. Психолозите могат да Ви дадат разнообразни техники, които да помогнат на всички за справянето със стреса!

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Как да отслабнем, като изключим само 5 продукта от храната си?

Алисия се радва на заслужена награда и ново видео!