in

Профилактика срещу инвалидност – обикновени домакински дейности

Да бутаме тежката количка в супермаркета, да чистим с прахосмукачка или да се разхождаме в някой музей – всички тези обикновено неща могат да ни помогнат да избегнем тежки заболявания и дори инвалидност.

Хората, които прекарват повече от 4 часа на ден, занимавайки се с леки физически натоварвания имат с 30% по-малък риск за развитие на инвалидност. Това заявяват учените и уточняват, че главната цел е да останем толкова активни, колкото са нашите възможности. Дори малките натоварвания са много ефективни. Лекарите препоръчват на възрастните поне по 2,5 часа в седмицата да се занимават със спорт. Ако това не може да се случи поради здравословни проблеми, остават бързото ходене, танците и карането на велосипед.

Така учените решили да проверят как се отразяват на здравето малките ежедневни физически натоварвания и дали те намаляват инвалидизирането при заболявания от типа на остеоартрит на коленните стави. В изследването участвали 1700 доброволци на възраст от 45 до 79 години. Всичките били в групата с повишен риск от инвалидност поради артрит на коленните стави. Това заболяване може много да влоши качеството на живот на човека, като направи невъзможни такива елементарни действия като обличане, взимане на душ и дори просто придвижване в дома. Всички участници носили специално устройство на бедрото си – акселерометър. Този прибор измервал активността им през целия ден и така давал представа на изследователите за обичайните физически натоварвания. След 2 години изследователите проверили състоянието на здравето на всички участници, за да определят дали заболяването им се е влошило. Така било установено, че хората, при които ежедневно присъствали леки физически натоварвания имали с 30 до 50% по-малък риск да развият инвалидност. Малките физически натоварвания забавили прогресирането на заболяването. С най-добри резултати се оказали доброволците, които се занимавали със спорт, но и домакинската работа била добър двигателен вариант.

Така била потвърдена зависимостта между физическата дейност и доброто здравословно състояние. Данните за пациенти с остеоартрит се отнасят и за други пациенти с двигателни проблеми. Така всеки може да помогне сам на себе си, като повиши активността си и намали теглото си. Дори активността да се свежда до оправяне на леглото и миене на чиниите, това пак е нещо, което не трябва да се пренебрегва. Така, че ставайте от дивана и започвайте да разтребвате у дома. Така хем ще е винаги подредено, хем ще е в помощ на здравето ви.

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Как да сте модерни, докато спортувате

Виктория Бекъм – с патерици, но и на токчета