in

Какво се случва с тялото ти, когато го подложиш на нисковъглехидратна диета

Кетогенната или „кето“ диета е една от най-новите диети с ниско съдържание на въглехидрати, които набират огромна популярност в социалните мрежи.  Вероятно сте чували за хора, които са „кето“ и сте видели снимките на целия бекон и сирене, които ядат. Тази диета може да изглежда „нова“, защото внезапно е много популярна сред социалните медии и с известни личности, които  я определят  като тайно оръжие за загуба на тегло. Всъщност това изобщо не е „ново“. Първоначално е разработена през 20-те години на 20-ти век като лечение за епилепсия при деца, но е била позабравена, тъй като са разработени други лечения за състоянието.

В средата на 90-те години Dateline излъчва историята на едно 2-годишно момче с гърчове, като симптомите са се повлияли много добре именно с тази дието.  Това води до подновен интерес към диетата, особено след като беше направен телевизионен филм за случая с участието на Мерил Стрийп.

Въпреки че все още се използва днес за лечение на епилепсия и аутизъм, кето режимът също стана популярен сред знаменитости като Ким Кардашиан, които го използват, за да отслабнат след раждане. Така че, кето е тайната за загуба на тегло, за която се молихте.  Наистина ли е възможно да изядете цялото сирене, бекон и масло, които искате, и да отслабнете? Ето какво ще се случи с тялото ви, ако започнете да прилагате кетогенната диета.

 

Какво представлява кето диетата и какво е кетоза?

Кетогенната диета е нисковъглехидратна, с високо съдържание на мазнини, умерена протеинова диета, която препоръчва ограничаване на въглехидратите до 20-60 грама на ден. Обикновено кетогенната диета е около 75 процента мазнина, 20 до 25 процента протеин и 5 до 10 процента въглехидрати. Калориите обикновено не се ограничават. Това може да изглежда като дар за някои хора, защото им позволява да ядат толкова, колкото искат, стига да се придържат към общите принципи.  Целта на ниското съдържание на въглехидрати е да се постигне метаболитно състояние, наречено кетоза, при което тялото ви е принудено да спре да използва глюкоза или въглехидрати за гориво, вместо това изгаря мазнините. Когато тялото ви е лишено от въглехидрати – основен източник на енергия – той започва да използва вещество, получено от мазнини, наречени кетони. Тогава вашето тяло започва да изразходва мазнините си за енергия.

Точният брой въглехидрати за постигане на кетоза зависи от индивида. Приемът на протеини също може да окаже влияние. Освен това, когато главно ядете мазнини, кръвната Ви захар не се увеличава след хранене, поради което нивата на инсулина остават стабилни. Инсулинът е хормон, който насърчава съхраняването на калориите след хранене, поради което контролирането на нивата на инсулина може също така да предотврати съхраняването на калории, което води до загуба на тегло.

 

Може да получите главоболие

Когато за първи път елиминирате въглехидратите от диетата си, може да почувствате някои неприятни симптоми през първата седмица или поне докато тялото ви започне да премине към изгаряне на мазнини вместо въглехидрати. Тези симптоми се наричат ​​“кето грип“ и могат да включват желание за захар, световъртеж, мускулни спазми, гадене, мозъчна мъгла, умора, главоболия и проблеми при заспиване. Тези симптоми обикновено се прекратяват в рамките на около седмица, след като тялото ви е коригирано. Друг странен страничен ефект на кетозата е, че дъхът ви може да мирише на ацетон или лакочистител. Един от кетоните, създадени по време на кетозата, е ацетон, който се изтласква чрез дишането. Дъвченето на дъвка с ментов аромат  може да помогне за маскирането на този симптом.  По време на този период не забравяйте да пиете много вода, увеличете на приема на мазнини и помислите за пиене на  електролитна напитка, която да ви помогне. Кето грипът трябва да трае само няколко дни, докато тялото ви свикне с новия режим.

 

Апетитът ви ще намалее

Кетозата може да ви помогне да контролирате апетита си и да ядете по-малко. Кетозата помага за намаляване на желанието за захар, апетит, подобряване на качеството на съня, увеличаване на енергийните нива и загуба на тегло … най-вероятно загуба на тегло е причинено от понижен прием на захар.  Причината, поради която хората изпитват намаляване на апетита по време на кетогенната диета, е, че тялото ви се научава да разчита на мазнини, вместо на въглехидрати за енергия. Повечето от нас могат да съхраняват около 2000 калории въглехидрати в черния дроб и мускулите, докато телата ни изискват да ядем повече въглехидрати, за да поддържаме енергията си. Но съхраняваме над 20 000 калории на мазнини, дори ако не сме с наднормено тегло. След като тялото ви научи да използва мазнини вместо въглехидрати, апетитът намалява, тъй като използва тези мазнини, когато се нуждае от гориво.

 

Енергията ви ще се повиши

Много хора на кетогенна диета се чувстват по-енергични след първоначалната „фаза на прехода“. Кетогенната диета може да бъде полезна за разстройства на митохондриалната дисфункция като синдром на хроничната умора.  В проучване от 2009 г., сравняващо диети с ниско съдържание на въглехидрати с диети с повече въглехидрати, първите успяват да отговорят по-бързо на когнитивните задачи, което може да е знак за увеличен умствен фокус и енергия. Има смисъл, че  диета с ниски нива на въглехидрати би довела до увеличаване на енергийните нива, защото колебанията в енергията са силно свързани с ниските или високите нива на кръвната захар. Ако кръвната Ви захар остава сравнително стабилна, то и вашата енергия ще е такава.

 

Може да отслабнете

Кето диетата е насърчавана като резултат на драматични загуба на тегло. И определено има изследвания, които да подкрепят това. Метаанализът от 2013 г. в British Journal of Nutrition оценява наличните изследвания за диета с много ниско съдържание на въглехидрати (по-малко от 50 грама въглехидрати), в сравнение с диета с ниско съдържание на мазнини. Изследователите установяват, че във всички изследвани проучвания, тези субекти, следващи нисковъглехидратната диета, са имали по-голяма загуба на тегло от тези, които са следвали диетата с ниско съдържание на мазнини.  Загубата на тегло, претърпяна при кетогенната диета, може да бъде свързана с два фактора: намаляване на калориите и увеличаване на енергията. Храненето с по-малко калории води до загуба на тегло. Кетозата прави относително лесно за повечето хора да ядат по-малко калории, защото просто не са гладни. Второ, увеличаването на енергията може да ви даде повече енергия за упражнения, което също ви помага да отслабнете.

 

Може и да напълнеете

Преди да прескочите на кето  като решение на всички ваши проблеми с теглото, имайте в предвид едно: кето диетата не показва невероятни резултати за всеки, който я опитва. Социалните медии могат да ни дадат фалшивото впечатление, че всеки бързо губи огромно количество тегло на кето, но това не е съвсем точно.  Причината кето да работи за загуба на тегло е, защото помага да се намали апетита и следователно калориите. Храненето с прекалено много калории, дори ако е одобрена кето диета, няма да доведе до загуба на тегло и дори може да доведе до увеличаване на теглото.  Не забравяйте, че кето насърчава приема на мазнини, които имат повече от двойно  калории от въглехидратите или протеините. Независимо от това, което някои ви карат да вярвате, яденето на твърде много калории ще доведе до повишаване на теглото.

 

Нивата на холестерола ви ще се подобрят

Това може да е изненада, тъй като сме свикнали да вярваме, че яденето на много мазнини повишава нивата на холестерола и може да доведе до сърдечни заболявания. Но „хипотезата на липидите“, както се нарича, всъщност не се оказа напълно истина. Прегледът през 2014 г. на над 32 проучвания върху приема на мазнини и сърдечни заболявания не установява връзка между двете, което означава, че диетата с високо съдържание на мазнини не причинява сърдечно заболяване. Проучване от 2004 г., публикувано в Journal of Experimental and Clinical Cardiology, установило, че нивата на холестерола в действителност намаляват при затлъстели пациенти през 24-седмичния период на проучване.

Загубата на тегло, претърпяна при кето, може да обясни някои от тези резултати, тъй като намаляването на теглото може да помогне за подобряване на нивата на холестерола. Ако имате висок холестерол, но искате да опитате кето диета, говорете с вашия лекар, така че той или тя може да наблюдава нивата на холестерола.

 

Нивата на кръвната ви захар ще се подобрят

Тъй като кето диета драстично намалява приема на въглехидрати, кръвната захар става стабилна. Изследване от 2005 г., публикувано в Annals of Internal Medicine, показва, че диета с ниско съдържание на въглехидрати само за 14 дни не само нормализира нивата на глюкоза при диабетици, така и намалява средните нива на кръвна захар с около 30 mg / dL.

Кето диета е чудесен начин да спомогне за контролиране нивата на кръвната захар. Ако вече имате диабет, особено тип 1,  говорете с лекар преди да опитате кето диета, тъй като може да се наложи да се направят модификации на Вашите лекарства и инсулинов режим.

 

Мозъкът ви ще бъде по-здрав

Даниел Абърмон, е диетолог, който специализира в използването на кето диета за хора с неврологични заболявания като мигрена. Наскоро ми каза, че това е „целенасочена терапевтична диета за мигрена и мозъчната мъгла, която често се среща при хора с хронична мигрена“.  Тя заявява, че след като опитали кето за няколко месеца, много от пациентите й са в състояние да намалят лекарствата, използвани за лечение на тези състояния.

Но това не е само за мигрена. Тя може да спомогне за подобряване на паметта и познанието на хората, изложени на риск от болестта на Алцхаймер. Изследване през 2012 г. установи, че след само шест седмици на диета с ниско съдържание на въглехидрати, резултатите на хора с леки когнитивни дефицити се подобряват в сравнение с тези с диета с високо съдържание на въглехидрати. Смята се, че подобряването на нивата на инсулин и кръвната захар, както и намаляването на възпалението от хранене с диета с ниско съдържание на въглехидрати, могат да подобрят паметта.

 

Кога да избягвате кето диетата?

Жените, които са бременни или кърмят, трябва да избягват кето, тъй като елиминират прекалено много хранителни вещества, необходими за поддържане на майката и бебето по време на важния период на растеж. Като цяло, здравите деца не трябва да бъдат подлагани диета по същите причини, тъй като тя не осигурява хранителните вещества,  от които телата им се нуждаят.  Хората с диабет тип 1 трябва да бъдат предпазливи и да бъдат внимателно наблюдавани от лекар или диетолог, ако преминат на кето диета. И накрая, хората с нарушено хранене не трябва да ядат кето, тъй като ограниченията могат да влошат храненето.

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Ето кои са хората, с които не можеш да изградиш сериозна връзка

5 грешки, които всички пътешественици правят