in

Какво да правим със стреса преди изпит?

Изпитът не е само проста проверка на знания, но и сериозен стрес за човека. Психическото напрежение възниква от необходимостта да преодолеем изпитание, което може да предопредели по-нататъшния ни живот. Стресът се засилва и от фактори като продължително чакане и седене в една поза, от ограничаването на физическата активност, от нарушаването на режима за почивка и сън и от емоционалните преживявания. Това с още по-голяма сила важи за децата, които освен с всичко посочено, се натоварват и от очакванията на възрастните и се страхуват да не ги разочароват.

Стресът преди изпит е нормално явление. Той се появява от безпокойството по повод резултата от предстоящото изпитание. При нормален стрес се появява вълнение и се потят дланите. Този лек стрес ще помогне по време на изпита, защото ще стегне изпитвания и засили концентрацията му. Има, обаче и много по-сериозни проявления на стрес – дистрес, който пречи, а не помага и влошава работата на паметта.

Как реагира организмът на стреса преди изпит?

Много ученици и студенти, в дните на изпити, се чувстват нервни и подтиснати, имат световъртеж, треперене на крайниците, нямат апетит, имат забавено или ускорено сърцебиене, повишават или намаляват стойностите на кръвното налягане, появяват се спазми в корема и безсъние.

Продължителното въздействие на стрес може да доведе до сериозни последствия за здравето като силно главоболие, нервни тикове, стомашни болки и хипертония, астма и дори инфаркт. Да не говорим, че хората пушат два пъти повече под въздействието на стрес.

Изпити за момчета и момичета

22% от учениците се оплакват от безсъние преди изпит, у 21% се появява алергия, у 16%-главоболие, а при 8% се появяват болки в корема. Оказва се, че момчетата и момичетата реагират различно на изпитите. Немски учени провели изследване с 4 500 участници на възраст от 10 до 21 години. Момичетата се оказали много по-чувствителни към стреса преди изпити, като проявленията му се изявявали във физиологически и психически проблеми. С възрастта, момчетата преодолявали стреса от изпитите, а при момичетата проблемът се задълбочавал.

Как да преодолеем стреса?

Преди всичко, трябва да се примирим с наличието на стрес преди и по време на изпити. Най-добър начин да се преборим с него са упражненията за релаксиране. Проверените автогенни упражнения, йогата и някои видове спорт като колоездене и тичане влияят успокояващо. Ако вие точно си представите мястото на провеждане на изпити и разиграете в главата си цялата ситуация на провеждането му, ще се почувствате доста по-добре. Дори по време на учене за изпита, трябва да си представяте помещението, в което ще се проведе. Така ще свикнем и по време на изпита ще се чувстваме като у дома си. За да се успокоим , можем да направим и следното упражнение: стискаме силно палеца и показалеца и се стараем за около 3 минути да мислим за нещо приятно – за любим човек, за ваканция, за домашен любимец и пр. Помагат и дихателни упражнения: дишаме дълбоко 2-5 минути, а после задържаме дъха си за 6-10 секунди. Предварителната позитивна настройка винаги се отразява добре на изпита и обратно, затова трябва да се отнесем философски както към успеха, така и към евентуалния неуспех. Това се отнася и за родителите на учениците, които трябва да гледат в перспектива живота на детето и да си спомнят какви вълнения са им стрували техните собствени ученически изпити и получени ниски оценки.

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Как да си набавим витамин Е през зимата?

5 начина да покажеш любовта си, когато не си готова да кажеш „Обичам те”