in

Защо хормоналният баланс е толкова важен?

Още в миналия век, учените доказаха, че щастието и нещастието ни, устойчивостта на стрес и други натоварвания, толерантността и цялото ни отношение към живота, зависят в голяма степен от „химия на мозъка“, т.е. от хормоните.

Серотонин

Централен хормон, който систематизира всички останали хормони, но всъщност отговаря и за настроението. Сънят, апетитът, лекотата на битието, успехът и желанието да си поставяме цели и да вървим напред- всичко това зависи от количеството на серотонина в мозъка. Нивото на хормона на щастието може да се повиши без антидепресанти. Големи количества от него се съдържат в черния шоколад, бананите и фурмите. Още по експериментален път е установена пряката зависимост на серотонина от слънчевата светлина. Когато слънцето е малко, нивото на хормона също пада. Именно с кратката светла част на деня, медиците свързват възникването на сезонната депресия.

Ендорфини

Въпреки, че тези биологически активни съединения (невропептиди) не се явяват хормони, те са включени в списъка, доколкото влияят на успеха, оптимизма и креативността. Ако ендорфините са достатъчно, то силите и енергията ни ще стигнат за осъществяване и на най-смелите проекти и невероятни цели. Ако ендорфините са малко, ще ни мъчи апатия, тъга и пълно разочарование от живота. От запаса на ендорфини зависят сексуалното желание, емоционалното състояние и апетита. Нивото на ендорфините изключително много се повишава от смеха и учените препоръчват гледането на комедии, а също и консумирането на банани, ягоди и авокадо.

Допамин

Наричат го хормон на полета. Благодарение на допамина, решаваме с удивителна лекота и най-сложните задачи, движим се стремително напред и си поставяме все по-смели цели. Дори походката ни става красива и привлекателна. Запасите от допамин можете да попълните на бягащата пътека във фитнеса, с танци на дансинга или с песни в караоке-клуб.

Окситоцин

Хормон на удоволствието и общуването, който доскоро е смятан за изключително женски хормон, понеже отговаря и за отношенията между майката и децата. Новите изследвания показват, че окситоцинът е пряко свързан със симпатията, влюбването, положителните емоции и контактите с околните. Не става дума за обикновените контакти, а за тези на високо ниво. Неслучайно, американският учен Пол Зак нарича окситоцина „хормон на високия морал“. Повишените нива на този хормон в кръвта са предпоставка за вкусна храна, за желание за молитва, за добри дела, красиви постъпки и прегръдки.

Тироксин

Тироксинът е хормон на енергията и настроението. За разлика от други хормони, той оказва много по-дълго влияние върху организма и затова поддържането на нивото му е от жизнено важно значение. За изработка на тироксин трябва да ядем достатъчно количество белтъчна храна, морски дарове и риба, а също и да правим медитация и дихателни упражнения. Важни за производството на тироксин са режима на работа и почивка и употребата на цигари и алкохол.

Норадреналин и адреналин

Те регулират работата на нервната система и реакциите на стрес. Главната задача на тази двойка хормони е да стимулира обмяната на веществата, да помага в работата на сърцето и белите дробове в режим на физически натоварвания и стрес. Норадреналинът е едновременно хормон и невромедиатор, той стеснява кръвоносните съдове и повишава кръвното налягане. Колкото по-редовно се занимаваме с фитнес и колкото по-силни са физическите натоварвания, толкова повече норадреналин ще произвежда хормоналната система. Добавете малко екстремни ситуации към нормалния си живот и норадреналинът винаги ще е на високо ниво.

Витамин D

Напоследък учените говорят, че витамин D случайно е попадна в списъка с витамините и се опитват да го върнат официално в семейството на хормоните. Той практически участва в работата на всички системи и органи. Дефицитът му води до депресия, угнетени състояния и срив на нервната система. Най-важното е, че е отговорен за изработката на всички хормони на успеха, които вече споменахме. Източник за витамин D основно е слънцето. Когато няма слънце, е необходимо правилно хранене с черен дроб, морска риба, рибни консерви, краве масло, яйца и пилешко. Това са продуктите, който напълно могат да поддържат нивото на витамин D.

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Ето защо сексът преди лягане е толкова полезен

Хю Грант ще става баща за пети път