in

Защо днешните деца проговарят късно?

Все по-често виждаме 2-3 годищни хлапета, които ловко се справят с таблет и смартфон, но не могат да говорят. Къде е причината? Първо в поведението на родителите. Те малко разговарят с детето и предпочитат да му пуснат да гледа поредното анимационно филмче, което често е и на друг език. Така детето става своеобразно съвременно Маугли, което до късно разговаря единствено с междуметия.

 

Другата родителска грешка е фактът, че малко четат на детето и се измъкват с обяснението, че не могат да привлекат вниманието му и, че то предпочита да гледа телевизия. С четенето детето получава нова порция думи, с които детето обогатява собствения си речников фонд. И не само това, детето получава наготово прекрасни мисли на умни хора.

Следвайки сюжета на приказката, малкото дете се учи да размишлява, да се съгласява или не с действията на героя. И колкото по-богат е този репертоар, толкова повече се обогатява личността и съзнанието на малкия човек. Има и друга версия за това защо децата проговарят късно и тя е, че децата дълго време ходят с памперси. Трябва добре да се разбере, че развитието започва от момента, когато детето започне да се чувства некомфортно. Мокрите пелени са един от първите сериозни неудобства на бебето, което е начало за множество мисловни процеси – дали да се разплаче и да съобщи на майка си и т.н. и тогава в мозъка му се закрепват различни връзки. Така между бебето и майката започва диалог с мимики и интонации.

Как влияе на речевото развитие наситеното информационно поле, в което съвременните деца растат? Истината е, че това около нас е информационен боклук и именно поради факта, че децата, както и всички нас, се намират постоянно в него, с речта им не се случва нищо погрешно.

Но има друг, по-важен момент: ние забравяме, че речта е някакъв вид обществен договор. Човечеството някога е решило, че даден предмет има конкретно име и това име трябва да се съобщи на детето и да се направи така, че то да я запомни. Ако му кажем, че това е чаша, то трябва да я пипне, да пие от нея и дори да я счупи за да направи всички логически връзки.

 

Към кого да се обърнат родителите, чиито деца не говорят?

Въпросът е очакван, но сложен. Родителите винаги се обръщат първо към логопед. Много логопеди използват психологически практики, но това не е достатъчно, защото липсата на реч не е изолиран проблем и е необходим комплексен подход. Когато едно дете не говори, то има и други проблеми – с движенията, с възприятията, с пространствените представи. Ще се учудите, но такива деца често имат проблем с гърба и именно невропсихолог може да види цялата картина. А на по-късен етап е нужен и логопед.

 

В идеалния вариант, с детето работят психолог, остеопат и логопед, които обсъждат заедно проблема и имат обща стратегия. Ролята на родителите не се изчерпва само с това да заведат детето при съответния специалист, но и активно да участват в целия процес като говорят с детето, четат му, разказват му, стават проводник на речта и ежедневно обогатяват културата му.

Какво мислите?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

7 начина да се погрижиш за интимната си област

Мегз и София Борисова изгладиха отношенията си!